Drie instructies om een Harness Suspension Trauma te voorkomen na een valstop

Harness Suspension Trauma (HST) is een gevaar voor iedereen die ten val komt en hangt in zijn / haar harnas

Een Harness Suspension Trauma (HST) is een gevaar voor iedereen die een valstopsysteem gebruikt en wordt vaak over het hoofd gezien door zowel de gebruikers als gebouweigenaars. In dit blog leggen we uit wat een HST is en geven we drie simpele instructies die het risico op een HST na een valstop verminderen.

We bespreken alle handelingen die een gebruiker zou moeten uitvoeren als deze is gevallen aan de hand van het volgende scenario.

Scenario:

Twee glaszetters hebben als taak om de ramen op de derde verdieping van een kantoorgebouw van buitenaf te vervangen. Ze moeten tijdens hun werkzaam op een smalle richel zonder gebiedsbegrenzing lopen.

Een overhead leeflijnsysteem is geïnstalleerd op het overhellende dak om te voorkomen dat de werknemers naar beneden vallen, zoals weergegeven op de foto hiernaast.

De werknemers zijn getraind om te werken met een valstopsysteem en zijn uitgerust met de juiste Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM): een harnas, een valstopapparaat met geïntegreerde valdemper en karabijnhaken.

Alvorens deze te gebruiken checken ze de PBM’s, zoals aangegeven in de gebruikershandleiding van hun materiaal. Ze doen hun helmen op en trekken hun harnas aan. Ze checken elkaars harnas en bevestigen zichzelf aan de leeflijn die boven hen hangt, alvorens uit de veilige zone te stappen.

Als je denkt dat de twee werknemers nu klaar zijn om het valstopsysteem te gebruiken, dan heb je het mis!

Weten hoe een auto werkt is niet voldoende om je in het verkeer te begeven. Zo is weten hoe een valbeveiligingssysteem werkt ook niet voldoende om een val te overleven.

Ja, ze gebruiken het systeem correct. Ja, het systeem zou een val moeten stoppen voordat de werknemer de grond raakt. En daarna?

Soms ligt de nadruk zoveel op het stoppen van een val of het voorkomen ervan, dat de gevaren na een valstop worden onderschat.

Wat gebeurt er als een val wordt gestopt?

Stel dat op een gegeven moment, één van de werknemers struikelt of zich verstapt waardoor hij van de richel af valt. Het valstopsysteem treedt in werking, de val wordt gestopt en de impact van de valstop wordt door de valdemper geminimaliseerd.

Maar wat nu? Hij hangt nu enkele meters boven de grond in zijn harnas en raakt in paniek. Hij heeft zojuist een flinke klap gekregen en is mogelijk bewusteloos na een botsing met het gebouw.

Harness Suspension Trauma

In een harnas hangen is nog altijd beter dan de grond raken na een val van drie verdiepingen, maar vergis je niet: de werknemer is nog niet veilig. Zijn bloedcirculatie zal verminderd worden, doordat de banden om zijn benen de aderen in zijn kruis dichtdrukken.

Dit zorgt ervoor dat het bloed niet meer terug naar zijn hersenen en vitale organen in zijn torso stroomt. Dit onderschatte gevaar staat ook wel bekend als het Harness Suspension Trauma (HST).

De symptomen van HST openbaren zich binnen een paar minuten: de werknemer wordt mogelijk licht in zijn hoofd en/of wordt misselijk, zijn ledematen beginnen te tintelen of voelen doof aan, hij voelt zich alsof hij flauw gaat vallen en zijn zicht wordt minder. HST kan leiden tot bewusteloosheid en zelfs de dood als hij niet op tijd wordt gered: zuurstoftekort in zijn hersenen en andere organen is hiervan de oorzaak.

Harness relief straps

Harnassen kunnen worden uitgerust met één of twee zogenaamde relief straps. Deze bevinden zich ter hoogte van de heupen. De gebruiker zet deze oplossing in als hij in zijn harnas hangt: hij rolt een lus uit die is bevestigd aan zijn harnas en plaatst zijn voeten daarin. Hierdoor wordt hij in staat gesteld om te gaan staan en te voorkomen dat zijn bloedcirculatie wordt onderbroken.

Als het gaat om het voorkomen van een HST kan het belang van het gebruik van harness relief straps niet genoeg worden benadrukt. Het is ongetwijfeld de makkelijkste manier om permanente verwondingen te voorkomen als met een valstopsysteem wordt gewerkt. Het gebruik van een relief strap verhoogt de kans dat een werknemer wordt gered voordat hij bewusteloos raakt, of erger.

Hoe juiste instructies levens kunnen redden

Laten we eens kijken wat er zou gebeuren als de glazenmaker door de juiste instructies is voorbereid op een mogelijke val:

  • De PBM’s doen hun werk, omdat de werknemer deze heeft geïnspecteerd. Zijn helm voorkwam dat hij bewusteloos raakte bij een botsing. Op dit moment is hij: geschrokken, maar levend en bij kennis.
  • De werknemer is zich bewust van het gevaar van een HST. Hij weet precies wat te doen: hij gebruikt de relief straps en vermindert de druk op zijn kruis door in de relief straps te gaan staan.
  • In overeenstemming met veiligheidsinstructies is hij niet uit het zicht van zijn collega geweest. De collega heeft de val gezien en weet wie te bellen voor hulp. De veiligheidsmedewerker is snel op de hoogte van de situatie en het lokale alarmnummer wordt gebeld om de brandweer ter plaatse te laten komen.

In dit scenario is het bijna zeker dat de medewerker wordt gered, voordat hij ernstige verwondingen overhoudt aan een HST.

Reddingsplan

Als je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van de medewerkers die met een valstopsysteem werken, is het je taak om ervoor te zorgen dat het systeem juist wordt gebruikt. Duidelijke instructies over hoe een HST te voorkomen is daar ook onderdeel van.

Je zou een reddingsplan klaar moeten hebben liggen waarin duidelijk wordt aangegeven hoe een werknemer die in een harnas hangt zou moeten worden gered. De inhoud van dit plan wordt in dit artikel niet behandeld. Desalniettemin kunnen de instructies in dit artikel wel worden gebruikt in elke situatie waarin een medewerker wordt beschermd door een valstopsysteem.

We hebben drie simpele instructies samengesteld die kunnen worden doorgegeven aan medewerkers die een valstopsysteem gebruiken. Deze instructies helpen om te voorkomen dat medewerkers worden blootgesteld aan HST als zij zijn gevallen en hun val is gestopt. Om dit zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben we een poster ontworpen waarop deze instructies gemakkelijk worden uitgelegd.

De poster is gratis te downloaden en te gebruiken. Hang het op een plaats waar deze duidelijk zichtbaar is voor medewerkers die een valstopsysteem gebruiken. Bijvoorbeeld vlakbij een daktoegang of op de locatie waar de PBM’s worden opgeslagen.

PBM

1 reactie. Plaats een nieuwe

  • Zeer nuttig artikel , maar ik heb toch enkele bemerkingen . Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb hoor!
    Wat geef ik mee aan de mensen die moeten werken in een harnas. De grootste risico’s zitten niet in de schaamzone om te beginnen. Een fout aangedaan harnas kan ernstig letsel bezorgen aan het volgende :
    Ribben , zowel aan de voor als achterzijde kunnen opwaarts samengetrokken worden als het harnas onder de ribbenkast haakt bij val . Het strottenhoofd kan door het borstankerpunt gekwetst worden indien dit boven de tepellijn gepositioneerd is . Stylo’s in borstzakken kunnen longen perforeren bij val . Sleutels in broekzakken kunnen de lies binnendringen bij val . Portefeuille in de achterzak kan staartbeen kwetsen bij val , daar de twee bilbanden naar het midden getrokken worden bij val . Oren kunnen afgesneden worden door de vlijmscherpe nylon schouderbanden , omdat bij een te laag gepositioneerde borstverbinding , de driehoek zo puntig zal worden bij val , dat deze in de hals en onder de oren zal snijden.
    En dan is er idd ook nog het hangtrauma .
    Het hart is blijkbaar niet sterk genoeg om de bloedcirculatie in het hele lichaam te verzorgen. Het heeft hierbij de hulp nodig van de veenpompen . Dit zijn kleine spiertjes rond de venen die zich tussen terugslagklepjes bevinden . Door samenpersen geven die een pompeffect en alzo een voordruk richting hart. Deze spiertjes kunnen echter niet rechtstreeks door de hersenen aangestuurd worden . Hun activatie signaal komt van de hoofdspieren in de buurt , bv kuit , knie enz. Bij een val zal ,indien het slachtoffer niet voldoende beweegt , de hersenen detecteren dat er een verzuring in de bloedbanen van de ledematen bezig is . Indien er geen actie op dit signaal komt , zullen de hersenen het slachtoffer buiten bewustzijn brengen .Dit in de hoop dat in horizontale positie het bloed wel richting deze ledematen kan gestuurd worden . Nu gaat de persoon helemaal niet meer bewegen en mede door afsnijding in de liesstreek zal de zuurstof/bloed verhouding een levensbedreigende vorm aannemen.
    Om dit effect te verminderen kunnen we idd “Harness relief straps” aan onze harnas bevestigen . De locatie waar we deze vasthangen , is afhankelijk van het soort harnas . Het moet zodanig gebeuren dat de neerwaartse gewichtskracht van de voeten , rechtstreeks doorgezet zal worden naar het ankerpunt waar we aan vasthangen . Eigenlijk moet het de totale hangkracht uit het harnas halen ( net alsof we in een touwlus zouden gaan staan ) .

    groeten
    koen de man met een (eigen)wijze kijk op werkbare veiligheid .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.