Op deze FAQ pagina kunt u de categorie kiezen waar u een vraag over heeft. Staat uw vraag er niet bij? Neemt u dan contact met ons op.

ALGEMEEN

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een val van hoogte?
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een val van hoogte?

De belangrijkste oorzaken van vallen zijn:

  • Geen leuning
  • Openingen niet afgedekt
  • Geen beveiligde toegang
  • Onjuist gebruik van beschermingsmiddelen

Tien tot dertig mensen vallen jaarlijks dood in de bouw. Enkele honderden belanden er elk jaar in het ziekenhuis.
Het kan ook u gebeuren. Juist als mensen geconcentreerd  aan het werk zijn, kijken ze niet altijd waar ze hun voeten zetten.
Vallen kan voorkomen worden door het juiste gebruik van PBM’s en permanente systemen. Lees hier meer over op de pagina’s: waarom valbeveiliging en waarom PBM’s?

Bron: “Veilig werken op hoogte: logisch, als je erover nadenkt” – SZW

Lees ook onze blogreeks naar aanleiding van de infographic over valongelukken: wat zijn de belangrijkste oorzaken van een val van hoogte en waar gebeuren de meeste valongelukken?

MOBIELE VALBEVEILIGING (PBM’S)

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een val van hoogte?
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een val van hoogte?

Een valbeveiligingssysteem bestaat altijd uit drie onderdelen: het harnas, het verbindingsmiddel en het bevestigingsmateriaal.

Welk harnas, verbindingsmiddel en bevestigingsmateriaal u nodig heeft om veilig op hoogte te kunnen werken, staat beschreven in het AllRisk drie stappensysteem. De brochure kunt u hier downloaden.

PERMANENTE VALBEVEILIGING

Wat is het verschil tussen de sterren uit het vijf sterren systeem?
Is permanente valbeveiliging duur?
Wat is het verschil tussen de sterren uit het vijf sterren systeem?

Het vijf sterrensysteem van AllRisk beschrijft vijf niveaus van veiligheid voor verschillende valbeveiligingsoplossingen. Alle vijf de systemen voldoen aan alle eisen op het gebied van veiligheid en wet & regelgeving.

Het verschil is dat bij een eenvoudig systeem (1 ster) meer kennis van de gebruiker vereist is dan bij het plaatsen van bijvoorbeeld  hekwerken (5 sterren). Ook de bewegingsvrijheid van werkers op het dak is groter naarmate gekozen wordt voor meer sterren.

De keuze voor een 1, 2, 3, 4 of 5 sterren systeem is verder afhankelijk van onder andere het advies in het RI&E plan en het beschikbare budget.

Voor meer informatie kunt u de brochure “Veilig werken met AllRisk” aanvragen.

Is permanente valbeveiliging duur?

Er wordt vaak gedacht dat permanente valbeveiliging duurder is dan tijdelijk valbeveiliging. Bij tijdelijke valbeveiliging zorgt de persoon die de inspectie uitvoert en het onderhoud verricht er zelf voor dat er correcte valbeveiliging aanwezig is. Wanneer de langetermijnkosten van permanente en tijdelijke valbeveiliging met elkaar vergeleken worden, blijkt dat de investering in permanente valbeveiliging rendabeler is en bovendien al binnen twee jaar terug verdiend kan zijn. In vier jaar kan dit bedrag zelfs dubbel terugverdiend zijn!

U kunt hier de folder ‘Veilig werken op hoogte volgens AllRisk’ aanvragen. In de folder staat een rekenvoorbeeld van de kosten van permanente valbeveiliging vs. tijdelijke valbeveiliging beschreven. Uiteraard kunt u ook contact met ons opnemen zodat we uw vragen kunnen beantwoorden of een berekening voor u kunnen maken.

SAFETOWER STEIGERSYSTEEM

Wat is het verschil tussen de SafeTower en een conventioneel steigersysteem?
Aan welke normen en wetten voldoet de SafeTower?
Hoe word ik dealer van de SafeTower?
Waarom is de steiger ‘SafeTower’ van aluminium gemaakt?
Wat is de maximale belasting per steigerdeel?
Hoeveel mensen heb ik nodig om de SafeTower op te bouwen?
Is de SafeTower getest/goedgekeurd?
Kan ik de steigeronderdelen van AllRisk combineren met mijn huidige steiger(s)?
Wat is het verschil tussen de SafeTower en een conventioneel steigersysteem?

Met de Advanced guard rail methode is de SafeTower vanaf een lager platform en van binnenuit op te bouwen. Met het vernieuwende driestappensysteem waarmee de Advanced guard rail aan de steiger wordt bevestigd, behoort de conventionele opbouw van een rolsteiger tot het verleden.

Aan welke normen en wetten voldoet de SafeTower?

De SafeTower voldoet aan de Europese normen EN 12810:2004/EN 12811:2004 (gevelsteigers) en EN 1004:2005 (rolsteigers).
De handleiding Opbouw en gebruik is volgens EN 1298 (Regels en richtlijnen voor het opstellen van een gebruiksinstructie) opgesteld.

Hoe word ik dealer van de SafeTower?

Geïnteresseerd om een officiële dealer te worden? Neem contact met ons op via ons e-mailadres info@ar.nl of bel 0183-568555

Waarom is de steiger ‘SafeTower’ van aluminium gemaakt?

Aluminium is geschikt voor lichtere werkzaamheden. Alle voordelen van duurzaam materiaal zonder de lasten van staal.

Wat is de maximale belasting per steigerdeel?

De SafeTower is een klasse 3 steiger. Dit zijn steigers die 2,0 kN/m2 per werkniveau kunnen dragen. Daarnaast zijn de algemene gebruiksregels van toepassing per steigerdeel. Per steigerdeel: eigen gewicht, één vloer met 100% belasting, één vloer met 50% belasting en 0,2 kN/m2.

Hoeveel mensen heb ik nodig om de SafeTower op te bouwen?

De SafeTower kan door één persoon opgebouwd worden. We raden echter aan om de opbouw met twee personen uit te voeren. Met twee personen kunnen onderdelen eenvoudiger naar boven gebracht worden tijdens de opbouw.

Is de SafeTower getest/goedgekeurd?

Ja, de SafeTower is door TÜV getest en gekeurd volgens EN 1004:2005.

Kan ik de steigeronderdelen van AllRisk combineren met mijn huidige steiger(s)?

Steigeronderdelen combineren?
De systeemlengtes zijn 250 en 305 cm en zijn hiermee met alle gangbare maten uitwisselbaar. Door de Advanced guard rail methode zijn de verticale frames van de SafeTower niet uitwisselbaar.

TRAINING & OPLEIDING

Wat leer ik tijdens een training ‘Veilig werken op hoogte’?
Wat leer ik tijdens een training ‘Veilig werken op hoogte’?

Een groot deel van ongelukken veroorzaakt door een val van hoogte, had voorkomen kunnen worden door adequate valbeveiliging en het leren omgaan met valbeveiligingsmaterialen.
Tijdens een basis training worden u de basisprincipes van het veilig werken op hoogte bijgebracht. Ook wordt er uitgelegd wanneer en op welke manier u valbeveiligingsmaterialen dient te gebruiken.
Wij adviseren de technieken zoals deze worden behandeld in onze trainingen ieder jaar te herhalen. Uit de praktijk blijkt dat een opfriscursus uw veiligheid ten goede komt.

WET & REGELGEVING

Hoe hoog is de boete bij het ontbreken van valbeveiliging?
Wat heb ik minimaal nodig aan valbeveiliging?
Wet en regelgeving valbeveiliging: wie is verantwoordelijk?
Hoe hoog is de boete bij het ontbreken van valbeveiliging?

In 2015 gaat de Inspectie SZW extra controleren. Bij gevaarlijke situaties legt de Inspectie eerst het werk stil. Vervolgens kan ze een boete opleggen tot € 9.000,-
Deze kan oplopen tot € 18.000,-

Uiteraard is de grootste straf op onveilig werken het risico dat u of uw medewerkers lopen op een levenslange handicap en zelfs de dood.
Veilig werken op hoogte geldt uiteraard ook voor ZZP’ers: Zelfstandigen dienen zich ook gewoon aan de wet te houden.

Wat heb ik minimaal nodig aan valbeveiliging?

Wat er minimaal nodig is aan valbeveiliging om aan de eisen van de wet te voldoen is o.a. afhankelijk van de hoogte waarop u werkt, wat voor type werkzaamheden u uitvoert en  hoeveel mensen er van bijvoorbeeld één systeem tegelijk gebruik moeten maken. In ieder geval is valbeveiliging verplicht vanaf 2,5 meter hoogte. Lees meer op de pagina ‘Wet & Regelgeving’ of bel met één van onze valbeveiligingsdeskundigen. Zij kunnen u adviseren wat u minimaal nodig heeft om veilig te kunnen werken of anderen veilig te laten werken op uw gebouw.

Wet en regelgeving valbeveiliging: wie is verantwoordelijk?

Veilig werken tijdens onderhoud op of aan een gebouw is de (mede)verantwoordelijkheid van de pandeigenaar, de gebruikers, de werkgever en de werknemer(s). Voor verschillende situaties zijn er diverse valbeveiligingsoplossingen.

Maar recente wetswijzigingen en het schrappen van normeringen maken het er niet gemakkelijker op.  Voor velen is dit oninzichtelijke materie en er zijn ook veel grijze gebieden. In de whitepaper “Veilig werken op het dak” werpen we licht op de zaak.

Een must-read voor iedereen die op hoogte werkt of anderen opdracht geeft om op hoogte te werken.

Menu