Onderstaand (gast)blog is geschreven door Gilles van Zweeden, Voorzitter en Algemeen Manager bij het Nederlands Veiligheidsinstituut en NLVI Practicum.

Gilles heeft meer dan 45 jaar ervaring werkzaam in veiligheid. Als project HSSE Manager ruime ervaring in het schrijven en implementeren van VGM plannen, werkprocedures (werkvergunningen e.d.), Kick-Off trainingen. Brede management ervaring, actieve steun aan managementteam, motiveren en aansturen van medewerkers. – Bron: LinkedIn.

AllRisk valbeveiliging steunt het streven van het NLVI naar een veilige werkomgeving voor iedereen.

LMRA-First

Waarom een LMRA procedure?
Het Nederlands Veiligheidsinstituut (NLVI) heeft als doel het terugdringen van ongevallen in het algemeen en in het bijzonder bij werkzaamheden, waar en wanneer dan ook. “Als iedereen risico’s en gevaren tijdig kan herkennen nemen ongevallen drastisch af”.

Het tijdig herkennen van risico’s is daarom van groot belang en daarvoor is de Laatste Minuut Risico Analyse ofwel LMRA een nuttig instrument. De LMRA helpt om de kans op incidenten te verkleinen. Doordat risico’s in kaart worden gebracht, worden aangepakt en beheerst, komt de veiligheid en gezondheid van de medewerker en omgeving niet in het geding.

Volgens VCA
Het beschikbaar hebben van een LMRA-procedure en het uitvoeren van een LMRA door medewerkers is een verplicht onderdeel bij VCA*, VCA** als VCA Petrochemie. Tijdens een VCA-audit moet aangetoond worden dat deze procedure aanwezig is en uitgevoerd wordt.

VCA; Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers.

Veiligheid, hoe werkt ons brein?
Beweringen: We overschatten onze kans op succes (Staatsloterij) en we onderschatten risico’s (autorijden).

En: Risico’s nemen hoort bij de mens, anders was hij/zij al vroeg uitgestorven.

Maar ook: Een zekere mate van angst zorgt voor verhoogde alertheid, waardoor de kans op uitvoering van activiteiten zonder het maken van brokken groter wordt. Zo sprak Prof. Ira Helsloot: “Geef een onstabiel keukentrapje en men denkt OEI……oppassen. Op een stabiele trap denk men dat alles kan!”.

Met bovenstaande in het achterhoofd liet psycholoog/veiligheidskundige dhr. Juni Daalmans (Brain Based Safety) zijn licht schijnen over LMRA en presenteerde het volgende:

Het ‘instrument’ heet officieel een Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA), maar in de praktijk mondt het vaak uit in het gedachteloos vinkjes zetten en een kaartje afgeven. Dat is zonde van zo’n mooi instrument dat als doel heeft om ieders veiligheid te bevorderen.

Waarom doen we een LMRA en wat kunnen we doen om die activiteit weer zinvol te maken?

De winst van een risico
We hebben een bijzondere relatie met veiligheid. Als het ons op de man (of vrouw) af gevraagd wordt, dan zeggen we allemaal dat we veiligheid belangrijk vinden. Natuurlijk willen we gezond thuiskomen. Maar als we in de praktijk gaan kijken, dan lijkt het er niet op. Dan nemen we soms onverantwoorde risico’s die ons uiteindelijk een paar seconden of minuten winst kunnen opleveren.

Zelfoverschatting
Een groot probleem met veilig gedrag is dat we leiden aan zelfoverschatting. Van een ander kunnen we best goed inschatten of die zich veilig gedraagt. We weten dus waar het fout kan gaan. Alleen, we vertalen die kennis niet naar onszelf. We vinden dat we het best goed doen. Als er op de weg een gevaarlijke situatie ontstaat, dan heeft die ander het altijd gedaan.

De LMRA
Daar komt de LMRA om de hoek kijken. Die biedt veel mogelijkheden om ons veiliger te gedragen. Bedenk dat de vragen op het kaartje niet meer zijn dan een hulpmiddel om je te laten nadenken. De clou van de LMRA is de klus nog even samen te bespreken en vooral aandacht te besteden aan de risico’s. Omdat iedereen een stukje van de puzzel kent, kunnen we binnen een paar minuten oplepelen welke risico’s er zijn en wat we kunnen doen om die te vermijden. Daar is het om te doen.

Bezint eer ge begint
Onderzoek van de hersenen leert ons dat we veel meer voorbereiden dan we denken. Zo worden al onze plannen door ons brein steevast onderzocht op mogelijke risico’s. Ook worden alvast de nodige gegevens uit ons geheugen naar boven gehaald. Het brein helpt ons dus om beter voorbereid aan de start te verschijnen. Een paar minuten stilstaan bij wat je gaat doen – en daarover praten – zet die voorbereiding al aan. Je hoeft er daarna geen moeite meer voor te doen. Dat is een van de goede effecten van de LMRA.

Associaties
Een ander voordeel ligt in de kracht van associaties. Als we in de bioscoop net voor de pauze een korte reclame zien, al duurt die maar een halve seconde, dan zullen we eerder geneigd zijn dat product te kopen. Ons gedrag wordt dus mede bepaald door recente associaties. Het gesprek rondom de LMRA associëren we met veiligheid. Bij het kiezen van het beste gedrag zullen we daarna eerder voor de veilige variant kiezen zonder dat we daar erg in hebben. Een goede LMRA werkt dus echt, al weten we dat niet.

Garantie
Op het gebied van veiligheid zijn er geen garanties. Het beste wat je kunt tonen, is de bereidheid om elkaar scherp te houden op dit thema. Dat begint tijdens de LMRA, maar houdt daar niet op. En als je twijfelt of je een opmerking kunt maken over het gedrag van een ander, dan volgen hier tot slot nog twee vragen. Een, stel jij het op prijs als jouw collega bezorgd is over jouw veiligheid? En twee, wat zou het thuisfront van die ander jou adviseren? Je kent het antwoord al: doe het veilig of doe het niet.

De afkeer voor invullijstjes
Veel bedrijven kiezen ervoor om de LMRA door medewerkers vast te laten leggen op een papieren LMRA checklist. Het documenteren met behulp van papieren LMRA checklist is behoorlijk arbeidsintensief, wordt vaak te laat ingevuld en archiveren is ook een hele klus. Waarschijnlijk wordt uw beoogde doelstelling hiermee nauwelijks bereikt.

Kies daarom voor moderne software, zoals LMRA-First, met applicatie waar onder andere data via internet bewaard blijft. Het voordeel van een degelijke registratie is dat u mensen direct en ter plekke kunt aanspreken op het niet invullen van de LMRA checklist. Analyseren en reageren op de geconstateerde situatie is met de LMRA first eveneens mogelijk. Alle gegevens, acties en mogelijkheden worden in de databank direct vastgelegd.

De handelingen die er bij het vastleggen komt kijken zijn minimaal terwijl een optimaal draagvlak wordt gecreëerd voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. Veilig voor medewerkers en onuitwisbare data als steun voor het veiligheidsbeleid.

Download een checklist
Een alternatief welke AllRisk u kan bieden is het werken met een Stop & Go-kaart. Met deze kaart stelt u zichzelf, als persoon welke aan het werk gaat, 7 vragen welke u allen met “ja” dient te kunnen beantwoorden. Is dit het geval? Dan kunt u veilig aan het werk. Zit er een “nee” tussen uw antwoorden? Dan dient u iemand of iets (bijv. materiaal) te raadplegen om veilig aan de slag te kunnen.

U kunt onze Stop & Go-kaart hier gratis downloaden.

Een project met AllRisk

Wat zijn de mogelijkheden voor een project met AllRisk en wat kunnen wij voor u betekenen m.b.t. onder andere dakveiligheid? Bekijk hier onze referenties..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.