Wanneer kiest u voor een leeflijn- of een railsysteem?

De keuze van een valbeveiligingssysteem

Valbeveiliging bestaat in vele vormen en maten. De sleutel tot het kiezen van de juiste oplossing ligt aan de eisen van de klant en de situatie waarin de valbeveiliging gaat worden gebruikt. Factoren die een rol spelen in de keuze zijn de montagemogelijkheden van een systeem op het oppervlakte, welk type werk wordt er uitgevoerd tijdens het gebruik van het systeem en wat is de beschikbare valvrijheid?

Horizontaal leeflijn- of railsysteem
Een veel gebruikte toepassing op platte daken, aan muren of plafonds is een traject van ankerpunten welke door middel van een staalkabel met elkaar verbonden zijn. Dit zijn de zogeheten horizontale leeflijnsystemen. Werknemers bevestigen hun vanglijn aan een meeloper die langs de leeflijn en de ankerpunten glijdt en kunnen zo langs het traject bewegen.

Een andere optie, die ook te gebruiken valt op daken, muren en plafonds, is een systeem dat wel iets wegheeft van horizontaal leeflijn systeem: een railsysteem. Dit is een systeem waarin een rail verbonden wordt met de ankerpunten. Gebruikers koppelen zich vast aan een speciaal ontworpen meeloper die langs het railtraject glijdt.

Hoewel de functionaliteit en het uiterlijk van een leeflijn- en railsysteem vergelijkbaar zijn, hebben beide systemen hun eigen voordelen die ze beter geschikt maken voor sommige situaties. In dit blog schetsen we de kenmerken van beide systemen en beschrijven we welke oplossing het beste past in welke situatie.

Voorbeeld van een leeflijnsysteem

Voorbeeld van een railsysteem

Deflectie
Het grootste verschil tussen de twee systemen zit hem in de deflectie welke het geeft wanneer er een val optreed. Een leeflijnsysteem geeft een grotere deflectie dan een railsysteem. Het voordeel van weinig deflectie, zoals bij een railsysteem, is dat de valafstand van de gebruiker korter is. Een railsysteem is dus de perfecte oplossing voor locaties waar er een kleine valafstand beschikbaar is.

Visuele impact
Na installatie is de totale hoogte van een horizontaal leeflijnsysteem op een dak ongeveer 24 centimeter. Bij een railsysteem is dit ongeveer 15 centimeter hoog.

Over het algemeen zijn beide systemen, wanneer geïnstalleerd op een dak, niet zichtbaar vanaf een lager gelegen niveau. Bij installatie als een bovenloop- of wandsysteem kan een railsysteem eenvoudig in de wand- of plafondstructuur worden geïntegreerd. Op deze manier wordt de esthetische waarde en visuele impact van een gebouw of ruimte niet aangetast.

Daarom is het verstandig om valbeveiliging al in een zo vroeg mogelijk stadium van het ontwerpproces, met behulp van onze 3D-valbeveiligingsobjecten, te integreren.

Vervanging of reparatie
Door veelvuldig gebruik of wanneer een val is gestopt kan een valbeveiligingssysteem beschadigd raken. In zo’n geval moet een gecertificeerd persoon het systeem opnieuw beoordelen en de beschadigde onderdelen, of het gehele systeem, laten vervangen.

Wanneer de staalkabel van een leeflijnsysteem is beschadigd moet deze worden vervangen. Dit kan gedaan worden door het beschadigde deel af te knippen en te vervangen door een nieuw stuk kabel (bijv. door middel van een speciale connector zoals de XTend). Een andere, meer kostbare, optie is om de hele staalkabel te vervangen. Beide opties kosten ook behoorlijk wat tijd. Wanneer een val is opgetreden moet niet alleen de staalkabel mogelijk worden vervangen, maar kunnen ook andere delen van het systeem beschadigd zijn.

Een railsysteem bestaat uit secties met vaste lengtes van 2, 3 of 6 meter. Het vervangen van een beschadigd stuk rail is een kwestie van het losmaken van het betreffende deel en het vervangen voor een nieuwe.

Beide typen systemen moeten gecontroleerd en gecertificeerd worden door een geautoriseerd persoon na eventuele vervangingen of herstelwerkzaamheden.

Ruwe omgevingen
Valbeveiligingssystemen kunnen in diverse omgevingen worden geïnstalleerd, van werkgebieden in steden tot industrieën in of rondom havengebieden. Hoewel alle valbeveiligingssystemen van AllRisk zijn gemaakt van hoogwaardige en duurzame materialen, zullen ze op een bepaald moment worden beïnvloed door de omgeving waarin deze zich bevind.

Leeflijnsystemen zijn minder robuust dan railsystemen en kunnen eenvoudig worden aangetast door vervuilde milieus en zoute lucht. Systemen vereisen vaker onderhoud als ze in een industriële of maritieme omgeving worden geïnstalleerd.

Railsystemen daarentegen hebben minder last van dit soort vervuilende omgevingen. Dit betekent niet dat regelmatig onderhoud niet nodig is. Vuil moet altijd verwijderd worden voordat het systeem wordt gebruikt, anders bestaat de kans dat de meeloper niet soepel over het systeem loopt wat de gebruikersvriendelijkheid van het systeem nadelig beïnvloedt.

Leeflijnsysteem in een industriële omgeving

Railsysteem in een industriële omgeving

Abseilen
In sommige gevallen kan het gewenst zijn om een systeem te gebruiken ten behoeve van abseilen, bijvoorbeeld wanneer een dak steil is of wanneer een gevel onder het dak of werkplatform moet worden bereikt. Bij abseilen kan er gekozen worden tussen verschillende soorten ankerpunten: een serie ankerpunten zoals de speciale RAP Globe of u kunt bijvoorbeeld RAP ankerpunten toevoegen aan een bestaand leeflijnsysteem (zoals XSLinked). Ook kan er gekozen worden voor een railsysteem, waar doormiddel van een speciale meeloper het systeem geschikt gemaakt kan worden voor abseilen.

Let op: voor abseilen is een speciale IRATA-training vereist!

De RAP Globe en RAP maken abseilen mogelijk vanaf één locatie op het dak. Dit kan voldoende zijn voor de gegeven situatie, maar wanneer een groter gebied moet worden bestreken, kan een railsysteem een betere oplossing bieden.

Abseilen met een railsysteem is mogelijk over de gehele lengte van het railtraject wanneer er gebruik wordt gemaakt van een speciale abseil meeloper. Deze meeloper heeft twee bevestigingspunten, één voor de veiligheidslijn ten behoeve van het afdalen en één voor de secundaire veiligheidslijn voor wanneer de eerste lijn faalt, bijvoorbeeld door een breuk. Om de locatie van het afdaalpunt te verplaatsen moet de gebruiker terug naar het verankeringsniveau stijgen, de meeloper horizontaal naar de juiste locatie verplaatsen, de meeloper borgen, en weer afdalen.

Kosten
Vanwege de duurzamere en meer robuuste materialen is een railsysteem over het algemeen duurder dan een leeflijnsysteem. Bij het kiezen van een oplossing moet altijd een inschatting gemaakt worden van de situatie, om te bepalen of een extra investering de moeite waard is. Als, bijvoorbeeld, een plat dak moet worden uitgerust met valbescherming is een horizontaal leeflijnsysteem even veilig en geschikt als een railsysteem. Staat een gebouw in een industriële omgeving en is er weinig valafstand beschikbaar, dan is een leeflijnsysteem minder geschikt dan een railsysteem.

Download de infographic

Voor uw gemak hebben we een visueel overzicht samengesteld van de belangrijkste kenmerken van beide systemen. Download onze gratis infographic en gebruik het als een handig overzicht om vooraf te bepalen welke oplossing het meest geschikt is voor uw project.

Nieuw in ons assortiment: XSRail

Sinds enige tijd voeren wij een nieuw merk horizontale railsystemen, namelijk het XSRail systeem van XSPlatforms. Lees hier meer over de lancering van deze nieuwe productreeks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu